Bullyingul este în general caracterizat ca un comportament agresiv intenționat care este menit să provoace disconfort sau durere, implică un dezechilibru de putere și tăcere între agresor și victimă și se manifestă repetitiv, regulat.
Bullying-ul, ca formă de victimizare a semenilor, diferă de alte forme de agresiune, violență printre copii.
Comportamentele de bullying au stabilitate crescută în timp, sunt cel mai adesea ascunse de adulți și continuă absența unor măsuri specifice de intervenție.Spre deosebire de comportamentele de agresivitate, ce apar spontan între copii ca urmare a exprimentării de emoție intense (ex.furie, frustrare, teamă) și se elimină din toată intensitatea trăirilor emoționale se diminuează, comportamentele de bullying nu dispar de la sine.
Bullying-ul este o problemă relațională ce solicită întodeauna o soluție care implică schimbări la nivelul relațiilor între copii și dinamica grupului.
Există mai multe dimensiuni ale fenomenului de bullying:
-bullying fizic, include dar nu se limitează la comportamente repetate de tip: lovire, pus piedică, îmbrânceri, plesnit, distrugerea, deposedarea de obiecte personale.
-bullying verbal, include dar nu se limitează la comportamente repetate de tip:poreclire, insultare, umilire, tachinare, intimidare, transmiterea de mesaje de conținut homofob sau rasist.
-bullying social adesea ascuns, greu de identificat, recunoscut, realizat cu scopul de a distruge reputația socială a unui copil și de a-l plasa într-o situație de umilință publică, include dar nu se limitează la comportamente de tip: minciună, răspândire de zvonuri, realizarea de farse cu obiectivul de a umili/ crea situații stânjenitoare, încurajarea excluderii/izolârii sociale, bârfa.
Studiile realizate la nivel internațional au indicat că bullying-ul împlică un număr mare de copii și tineri din toate mediile socio-economice, din toate grupurile rasiale care au fost studiate, și este în prezent în zone cu densitate diferită a populației (peisaj urban, suburban și rural). ( Material informativ Salvații Copii, Studiu Sociologic la nivel național Bullying-ul în rândul Copiilor, 2016).

Articol realizat:
Sociolog: Claudiu Lăzeanu